dinsdag 18 september 2012

11 tips om klanten via social media te trekken (deel 1 /2)


11 tips om klanten via social media te trekken (deel 1 /2)

Vaak krijg ik de vraag van ondernemers hoe het kan dat ze geen klanten via social media binnen halen. Zij horen mooie verhalen van andere ondernemers, maar zelf krijgen ze maar niks. Net als bij een website zal er niet zomaar een bezoeker op uw social media account komen, hiervoor moet u opvallen. Valt u op; dan wordt uw account bekeken en kan u zomaar een nieuwe klant werven.

Hier 11 tips om klanten via social media te werven:

  1. Heel belangrijk, wees actief
Dit is de simpelste tip die u hier zult lezen, maar ook de belangrijkste. In de social media zit het woord: social, wat Nederlands voor sociaal is. Sociaal is niet stil afwachten totdat er iemand op u afstapt. Het slechtste wat u kunt doen is een account op één van de vele social media platforms aanmaken en vervolgens nooit meer van u laten horen. Veel bedrijven doen dit blijkbaar omdat ze denken dat het zakelijk gezien beter is. Niet doen dus.

  1. Waarom moet een vriend, volger of whatever op uw profiel kijken?
Mensen zijn voortdurend opzoek naar informatie waar ze iets aan hebben. Voor veel mensen is het niet interessant om te horen welke muziek u luistert. Eigenlijk doe ik hier precies hetzelfde. Ik geef u een reden om dit te lezen. U kunt hier immers klanten mee werven. Geef de mensen dus iets mee waar ze iets aan hebben.

  1. Niet alleen maar serieus
U hoeft niet alleen maar zakelijk en stijf te blijven op social media. Op zijn tijd kan er best een leuk grapje in. Natuurlijk niet seksueel, racistisch of op een andere manier grof, maar dat voelt u hopelijk zelf wel aan. Wees niet alleen maar grappig, over het algemeen moet u gewoon serieus zijn. Denk om sarcasme, mensen hebben dit niet altijd door omdat een berichtje van 144 tekens nou eenmaal geen emotie bevat.

  1. Maak uw website interactief met een like box en uw laatste tweets
Dit is een win-win situatie. U heeft kans dat u nieuwe likes en/of volgers krijgt en u maakt uw website interactief. Likes gaan over het algemeen niet zo snel al komt daar binnenkort wel een interessante blog over hoe ik binnen een maand meer dan 100 likes kreeg. Een bedrijf met veel likes geeft ook vertrouwen aan uw potentiële klanten.

  1. Geef en vraag aanbevelingen
Vooral op Linkedin wordt veel gebruik gemaakt van aanbevelingen. Hoe meer hoe beter mits ze positief zijn natuurlijk. Ga niet een nieuw account aanmaken voor een denkbeeldig persoon om uzelf zo positieve aanbevelingen te geven. Dit hebben de meeste mensen over het algemeen door en dan wordt u helemaal niet meer vertrouwd. Zonde!

  1. weet u zeker dat u social media aan elkaar wilt verbinden?
Het klinkt zo gemakkelijk. U zet een berichtje op Twitter en het wordt ook direct op uw Facebook wall gepost. Dit raad ik tegenstelling tot veel andere specialisten af! Twitter en Facebook zijn twee totaal verschillende platforms die dan ook bedoeld zijn voor andere content. Ook zijn 3a 4 berichten per dag op Facebook meer dan genoeg terwijl 10 berichten per dag op Twitter nog steeds niet storend is. Facebook en Google Plus zou u eventueel aan elkaar kunnen knopen al zet ik persoonlijk liever alles handmatig op beide platforms.

  1. Zorg er voor dat uw profiel openbaar is.
Hier gaan bedrijven nog wel eens de fout mee in. Je moet eerst toestemming hebben om een bedrijf te kunnen volgen of een connectie hebben om foto's te kunnen bekijken. Niet handig! Het beste is om ook uw privé profiel gewoon te openbaren. Het is wat drastisch, maar klanten willen graag weten wie er achter een bedrijf zit. Bedenk dan wel goed wat er te zien is op uw openbare profiel! Sommige foto's of berichten kunnen u ook klanten kosten. Wel hoeft men niet te verwachten dat u privé ook zo zakelijk is, maar dat willen ze dan ook niet.

  1. Upload unieke content
Upload alleen foto´s en afbeeldingen die van uzelf zijn. Niet alleen vanwege de copyright, maar ook om uzelf origineel te houden. Ook Google bestraft dubbele content op het internet.

  1. Zorg voor een profielfoto die onthouden wordt
Hier zijn simpele trucjes voor. Laats kwam ik een internetstrateeg tegen die een profielpagina heeft waarin je alleen zijn pak ziet. Zijn hooft staat net niet op die foto. Mensen vinden dat vreemd, maar onthouden het zo wel.

  1. Gebruik een handtekening
Dit doet u vooral op forum´s en in uw mail. Dit scheelt tijd en in het geval van een forum kunt u hier natuurlijk een beetje insluip reclame instoppen. Denk er wel om dat u niet als spam wordt gerapporteerd.

  1. Altijd op zoek naar nieuwe vrienden, volgers, fans en de rest
Als u interessant genoeg bent zijn er altijd mensen die u nog niet kennen, maar dolgraag met u in contact zouden willen komen. Ga daarom zelf ook mensen volgen en uitnodigen voor een connectie. Via Linkedin maak ik wel mee dat ik aan een connectie wordt toegevoegd die ik in eerste instantie niet ken. Meestal vraag ik wie die persoon is en weiger ik (bijna) nooit de uitnodiging want een netwerk kan nooit groot genoeg zijn!

Volgende week krijgt u weer 11 tips. Nog even voor de mensen die geïnteresseerd zijn in meer klanten: Als u een account aanmaakt op http://www.klantengezocht.com krijgt u een gratis e-book per mail gestuurd over het werven van nieuwe klanten. Ook hier wordt social media behandeld, maar ook handige tips voor uw website en offline netwerken. Mocht u al een account hebben gemaakt voordat u dit gratis e-book erbij kreeg? Dan kunt u contact opnemen via http://klantengezocht.com/contact.html Dan krijgt u hem alsnog. Omdat de aanmeldingen best wel snel zijn gegaan konden we niet alles bijhouden. Ook via het platform van klanten gezocht is het mogelijk om gratis klanten te werven.

Ook wil ik u graag nog even op het volgende wijzen:

Een website + webwinkel voor de ongeloofelijke prijs van €799,00. 
Deze actie is geldig tot 30-09-2012


Geen opmerkingen:

Een reactie posten