11 tips om klanten via social media te
trekken (deel 1 /2)
Vaak krijg ik de vraag van ondernemers
hoe het kan dat ze geen klanten via social media binnen halen. Zij
horen mooie verhalen van andere ondernemers, maar zelf krijgen ze
maar niks. Net als bij een website zal er niet zomaar een bezoeker op
uw social media account komen, hiervoor moet u opvallen. Valt u op;
dan wordt uw account bekeken en kan u zomaar een nieuwe klant werven.
Hier 11 tips om klanten via social
media te werven:
- Heel belangrijk, wees actief
Dit is de simpelste tip die u hier zult
lezen, maar ook de belangrijkste. In de social media zit het woord:
social, wat Nederlands voor sociaal is. Sociaal is niet stil
afwachten totdat er iemand op u afstapt. Het slechtste wat u kunt
doen is een account op één van de vele social media platforms
aanmaken en vervolgens nooit meer van u laten horen. Veel bedrijven
doen dit blijkbaar omdat ze denken dat het zakelijk gezien beter is.
Niet doen dus.
- Waarom moet een vriend, volger of whatever op uw profiel kijken?
Mensen zijn voortdurend opzoek naar
informatie waar ze iets aan hebben. Voor veel mensen is het niet
interessant om te horen welke muziek u luistert. Eigenlijk doe ik
hier precies hetzelfde. Ik geef u een reden om dit te lezen. U kunt
hier immers klanten mee werven. Geef de mensen dus iets mee waar ze
iets aan hebben.
- Niet alleen maar serieus
U hoeft niet alleen maar zakelijk en
stijf te blijven op social media. Op zijn tijd kan er best een leuk
grapje in. Natuurlijk niet seksueel, racistisch of op een andere
manier grof, maar dat voelt u hopelijk zelf wel aan. Wees niet alleen
maar grappig, over het algemeen moet u gewoon serieus zijn. Denk om
sarcasme, mensen hebben dit niet altijd door omdat een berichtje van
144 tekens nou eenmaal geen emotie bevat.
- Maak uw website interactief met een like box en uw laatste tweets
Dit is een win-win situatie. U heeft
kans dat u nieuwe likes en/of volgers krijgt en u maakt uw website
interactief. Likes gaan over het algemeen niet zo snel al komt daar
binnenkort wel een interessante blog over hoe ik binnen een maand
meer dan 100 likes kreeg. Een bedrijf met veel likes geeft ook
vertrouwen aan uw potentiële klanten.
- Geef en vraag aanbevelingen
Vooral op Linkedin wordt veel gebruik
gemaakt van aanbevelingen. Hoe meer hoe beter mits ze positief zijn
natuurlijk. Ga niet een nieuw account aanmaken voor een denkbeeldig
persoon om uzelf zo positieve aanbevelingen te geven. Dit hebben de
meeste mensen over het algemeen door en dan wordt u helemaal niet
meer vertrouwd. Zonde!
- weet u zeker dat u social media aan elkaar wilt verbinden?
Het klinkt zo gemakkelijk. U zet een
berichtje op Twitter en het wordt ook direct op uw Facebook wall
gepost. Dit raad ik tegenstelling tot veel andere specialisten af!
Twitter en Facebook zijn twee totaal verschillende platforms die dan
ook bedoeld zijn voor andere content. Ook zijn 3a 4 berichten per dag
op Facebook meer dan genoeg terwijl 10 berichten per dag op Twitter
nog steeds niet storend is. Facebook en Google Plus zou u eventueel
aan elkaar kunnen knopen al zet ik persoonlijk liever alles handmatig
op beide platforms.
- Zorg er voor dat uw profiel openbaar is.
Hier gaan bedrijven nog wel eens de
fout mee in. Je moet eerst toestemming hebben om een bedrijf te
kunnen volgen of een connectie hebben om foto's te kunnen bekijken.
Niet handig! Het beste is om ook uw privé profiel gewoon te
openbaren. Het is wat drastisch, maar klanten willen graag weten wie
er achter een bedrijf zit. Bedenk dan wel goed wat er te zien is op
uw openbare profiel! Sommige foto's of berichten kunnen u ook klanten
kosten. Wel hoeft men niet te verwachten dat u privé ook zo zakelijk
is, maar dat willen ze dan ook niet.
- Upload unieke content
Upload alleen foto´s en afbeeldingen
die van uzelf zijn. Niet alleen vanwege de copyright, maar ook om
uzelf origineel te houden. Ook Google bestraft dubbele content op het
internet.
- Zorg voor een profielfoto die onthouden wordt
Hier zijn simpele trucjes voor. Laats
kwam ik een internetstrateeg tegen die een profielpagina heeft waarin
je alleen zijn pak ziet. Zijn hooft staat net niet op die foto.
Mensen vinden dat vreemd, maar onthouden het zo wel.
- Gebruik een handtekening
Dit doet u vooral op forum´s en in uw
mail. Dit scheelt tijd en in het geval van een forum kunt u hier
natuurlijk een beetje insluip reclame instoppen. Denk er wel om dat u
niet als spam wordt gerapporteerd.
- Altijd op zoek naar nieuwe vrienden, volgers, fans en de rest
Als u interessant genoeg bent zijn er
altijd mensen die u nog niet kennen, maar dolgraag met u in contact
zouden willen komen. Ga daarom zelf ook mensen volgen en uitnodigen
voor een connectie. Via Linkedin maak ik wel mee dat ik aan een
connectie wordt toegevoegd die ik in eerste instantie niet ken.
Meestal vraag ik wie die persoon is en weiger ik (bijna) nooit de
uitnodiging want een netwerk kan nooit groot genoeg zijn!
Volgende week krijgt u weer 11 tips.
Nog even voor de mensen die geïnteresseerd zijn in meer klanten: Als
u een account aanmaakt op http://www.klantengezocht.com
krijgt u een gratis e-book per mail gestuurd over het werven van
nieuwe klanten. Ook hier wordt social media behandeld, maar ook
handige tips voor uw website en offline netwerken. Mocht u al een
account hebben gemaakt voordat u dit gratis e-book erbij kreeg? Dan
kunt u contact opnemen via http://klantengezocht.com/contact.html
Dan krijgt u hem alsnog. Omdat de aanmeldingen best wel snel zijn
gegaan konden we niet alles bijhouden. Ook via het platform van
klanten gezocht is het mogelijk om gratis klanten te werven.
Ook wil ik u graag nog even op het volgende wijzen:
Een website + webwinkel voor de ongeloofelijke prijs van €799,00.
Deze actie is geldig tot 30-09-2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten