donderdag 19 januari 2017

Waarom blog ik?

Toen ik ooit begon met bloggen was het puur en alleen voor de fun. Lekker makkelijk via Blogspot mijn verhaal vertellen. Dit doe ik nog steeds, ook vind ik het nog steeds erg leuk, maar er is een extra smaakje bijgekomen. Het trekt namelijk ook veel bezoekers aan.


Ik blog doorgaans op twee vaste kanalen:
  1. Deze blog (Blogger/Blogspot), die doormiddel van een feed ook weer op smartin.nl te zien is en te bereiken via blog.smartin.nl.
  2. En ik blog op de website van Webtrompet.
Ik heb bewust voor twee verschillende kanalen gekozen omdat er van beide ondernemingen verschillende interesses zijn. Bij deze blog kan ik precies schrijven wat ik wil. Een Webtrompet klant heeft sowieso binnen zijn systeem al beperkingen. Als ik een stuk schrijf over een programmeertaal, dan heeft een Webtrompet klant hier niks aan. Ook als ik over het optimaliseren van je website voor mobiel schrijf heeft een Webtrompet klant hier wederom niks aan. alle Webtrompet websites zijn immers al 100% geoptimaliseerd voor mobiel. Hoe je teksten schrijft om een betere ranking in Google te krijgen is voor beide partijen bijvoorbeeld weer interessant. Dit is dus even afwegen op welke blog ik dit zet. Ik wil dubbele content op internet voorkomen dus het is altijd kiezen. Over het algemeen kies ik er voor om laagdrempelige informatie op Webtrompet te zetten.


Een blog genereert veel verkeer. Via Blogspot (hier dus) kreeg ik aan het begin 0 bezoekers per dag, en als ik een blog uploade ongeveer 10 à 15 op die dag, en de dag erna. Nu heb ik elke dag ongeveer 30 à  40 bezoekers per dag en als ik een blog plaats 300 à 800. Deze aantallen lopen een beetje uiteen omdat dit met een aantal factoren te maken heeft (tijdstip, dag en inhoud). Soms zoek ik bepaalde informatie op Google en kom ik mijn eigen blog tegen. Erg leuk natuurlijk!


Op deze blog heb ik reclame geplaatst. Dit is absoluut geen vetpot en ook zeker niet mijn opzet. Ik ben (web)designer en geen blogger. Als ik de hele dag door blog(s) beheerde zou ik hier wellicht mijn brood mee kunnen verdienen. Ik ben echter geen schrijven en heb ook niet de inspiratie om altijd iets nieuws te bedenken. Ik schrijf gewoon over dingen die ik tegenkom en het delen waard vindt. Als ik per mail een vraag krijg waar wellicht meerdere mensen het antwoord van zouden willen hebben schrijf ik hier ook een blog over.

De basis is dus nog steeds het delen van informatie. Doordat ik in mijn vak veel kennis van verschillende systemen en theorieën opdoe deel ik die graag. Wat ik hier nog meer voor terug krijg is het verkeer naar mijn websites en ik krijg zelfs regelmatig invites op Linkedin van mensen die mijn blog lezen. Erg leuk natuurlijk! Een blog kan ik iedere ondernemer aanraden om zo meer bekendheid te krijgen. Het hoeft niks te kosten, is leuk en iemand anders kan er ontzettend mee geholpen zijn.

Blogs op blogger
Klik op de afbeelding om te vergroten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten